Ads

DonkeyMails.com: No Minimum Payout

Wednesday, April 4, 2012

Google Art Project


Assalamualaikum, Hello!

Hari ni aku nak share benda yang sangat best untuk korang! Inilah dia Google Art Project! 

Ape benda?

Well, Google Art Project paling senang aku nak katakan, himpunan koleksi-koleksi hasil seni di muzium-muzium terkemuka diseluruh dunia yang korang boleh tengok dengan paparan beresolusi tinggi tahap ultras...LOL! Betol! Tak caya nanti korang try..

Google Art Gallery ni dah compile lebih daripada 30 000 artwork dari 151 muzium dari 40 buah negara. Tapi sayangnya tak adapun dari Malaysia :(. Mungkin lambat sikit nak ada kot. So tengok dulu apa yang ada kat sini. Yang gambar atas sekali tu korang akan jumpa bila pergi kat GoogleArtProject ni. Tapi gambar dia berubah-ubah, so menarik sikit! :D

Dia ada banyak cara untuk korang browse koleksi-koleksi paintings ni; 1) Collection, 2) Artists, 3) Artworks; and 4) User Galleries. Jom tengok satu satu;



1) Collection. Dalam Collection dia ada senaraikan nama-nama galeri atau muzium yang koleksi diorang ada dipamer dalam Google Art Project ni. So korang boleh cari mana-mana muzium yang korang nak tengok-tengok dari A-Z. Seperti aku cakap tadi, Balai Seni Lukis Malaysia atau mana-mana galeri di Malaysia takdak lagi. Singapore ada plak. Contoh korang nak tengok Museum of Modern Arts, MoMA ada kat situ tekan 'M'. 


2. Artists. Kalau korang kenal artis yang korang nak tengok artwork dia, try tab 'Artists'. Sama jugak style dia, carian A-Z untuk senangkan korang, ikut first name diorang. Macam aku nak tengok 'Leonardo da Vinci' punya lukisan cari kat tab 'L' pulak.. Jumpa laaa pak cik ni... Ada nombo 13 kat situ maksudnya jumlah artwork dia yang dipamer kat seluruh web ni.


Ni adalah hasil-hasil lukisan Leonardo da Vinci


So aku pilih artwork 'Annunciation' dia ni nak tengok.


One of the best feature kat dalam site ni yang aku suka adalah korang boleh zoom gambar ni dekat-dekat tanpa pixel dia pecah pun! Sebab semua artwork yang tersenarai dalam ni setiap satu diambil gambarnya dengan resolusi yang sangat tinggi! Macam korang tengok bawah kanta! Dengan mata kasar pun takde zoom-zoom macam ni ahaha. So mudahlah untuk sesiapa yang suka nak tengok detail-detail lukisan, especially yang ambik fine arts. Tak yah gi jauh-jauh, GoogleArtProject je :P


3. Artworks. Selain dari tu, mungkin korang saja nak cari lukisan secara random, saje nak tengok-tengok macam blogwalk gitu cuma nak 'artwalk' laa katakan, ahaha. Try yang ni. 


4. User Galleries. Yang ni untuk korang tengok user-user GoogleArtProject yang nak post diorg punya artwork kat dalam ni. Tapi aku tengok tadi artwork diorang ni pun dah banyak masuk galeri-galeri luar cuma untuk bagi audience lagi besar lah kot. So boleh upload sendiri! Ada artwork nak share? Silakan!


Ni aku punya Galeri, memang la kosong -___-

Selain tu, korang jugak boleh merasai sendiri rasa melawat muzium atau art gallery ni dengan future Google Street View yang turut disertakan. Pilih 'Collection', roll over mana-mana galeri atau muzium, nanti akan kelluar figure 'orang kecik' namanya museum view. Tekan situ, korang boleh belagak macam tengah-tengah jalan dalam galeri!




Boleh lagi jalan jejauh, tapi takkan nak tunjuk semua kan? Korang kena lah experience sendiri! Tapi kalo ada duit, pergi lah muzium mana-mana, aku pernah pergi The National Gallery kat London, perghhh priceles experience. Memang banyak sangat koleksi dia tapi tak dapat nak tengok semua T^T nanti nak gak pergi lagi sekali!

So apa lagi, try laa Google Art Project ni!


(sumber: www.googleartproject.com)

Ciao!


4 comments:

  1. Wah,penah g london?best nye..hikhik..encik ajam kite suda masukkan awk dlm bloglist kte:Dhikhik..bw la nati..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ahaha thank you!! :D penah tapi takdelaa lame ahahaha

      Delete
  2. Replies
    1. ahaha sangat best!! nak kena try streetview tu satu satu gallery ahaha

      Delete

Terima Kasih Thank You! Tinggalkan sekali back link ke blog anda kalau ada okeh! :)

Your friends might like this too!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ads