Ads

DonkeyMails.com: No Minimum Payout

Wednesday, March 21, 2012

Where To Next?


Assalamualaikum, Hello!

Alhamdulillah, congratulation kepada semua calon SPM 2011, satu peningkatan yang baik dari tahun lepas secara keseluruhan, dengan purata 5.04 berbanding 5.19 tahun lepas. So, bravo bravo! Seramai 559 calon mendapat kesemua A; daripada itu 506 calon adalah dari sekolah bawah Kementerian Pendidikan dan 53 calon lagi dari sekolah bukan kementerian.




So lepas ni, apa pulak?

Lepas SPM adalah jalan untuk kerjaya korang. Sedikit memeningkan kalau tak sure, tapi sangat seronok bagi yang dah pasti arah mana nak pergi.

Kalau tak sure akan option, atau pilihan anda selepas SPM, especially part nak masok mana, nak isi apa, saya nak share sikit lah berdasarkan pengalaman sendiri. Masa sekolah dulu, kami semua telah didedahkan dengan pelbagai informasi tentang keadaan selepas tamat tingkatan 5, apa yang perlu dibuat selepas dapat keputusan SPM. Ada banyak sebenarnya pilihan, tapi antara yang biasa nya;

  1. JPA atau MARA (takleh isi dua dua);
  2. UPU, untuk kemasukan ke IPTA peringkat Asasi (foundation) atau Diploma, biasa dah isi sebelum SPM lagi, lepas dapat result, masukkan keputusan dan pilihan universiti;
  3. Matrikulasi KPM, yang ni ramai isi;
  4. Institut Pendidikan Guru kalau nak jadi cikgu;
  5. IPTS, boleh dapat borang-borang di newspaper atau online, atau pergi openday diorang;
  6. A-level, sambung private, tak banyak tapi ada yang buat;
  7. Politeknik, untuk sambung Diploma dalam bidang2 kemahiran ni bagus;
  8. Tingkatan 6, dan;
  9. Institusi-institusi kemahiran seperti Giatmara untuk sijil kemahiran.



The big question is; 'Where should I go next?' 

Nak isi is one thing, tapi mesti kepala otak dok pikiaq-pikiaq, apa aku nak ambik, kerjaya apa aku nak pursue sebenarnya? Untung kalau zaman sekolah dulu dah buat ujian kajiselidik kerjaya, or something like that, dalam-dalam korang jawab soalan dia tu, dia akan kasi kenal your own personality, and apa kerjaya yang match dengan personality anda. Bagi aku dulu, sangat berkesan! Kalau tak penah buat, buat carian online, type 'career test' pun dah memadai. Ada personaliti anda yang akan match dengan kerjaya sebagai doktor, atau nurse, atau mungkin sebagai engineer, ada yang mungkin match dengan lawyer. So benda ni sedikit sebanyak helpful untuk yang masih belum pasti lagi kemana nak pergi.

Tapi bagi yang dah tahu apa nak ambik, silakan. Pilih lah jalan anda, this is your future, you're going to have to walk through it, not anybody else.

Kiranya nanti sapa nak jadi architect, silalah pilih architecture program kat mana, UPU pun boleh JPA pun boleh, IPTS pun ada.

Harap membantu sedikit sebanyak, ciao!




4 comments:

  1. Ikut gerak hati dan minat kau sendiri..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ahaha aku dah, ni buat adik-adik yang baru nak melangkah alam baru :)

      Delete
  2. kena pikir betul2 dulu sebelum buat keputusan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul! taknak nanti ada yang menyesal kemudian hari!

      Delete

Terima Kasih Thank You! Tinggalkan sekali back link ke blog anda kalau ada okeh! :)

Your friends might like this too!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ads