Ads

DonkeyMails.com: No Minimum Payout

Monday, May 28, 2012

Rakit Kami Tak Menang



Assalamualaikum, Hello!

Tajuk cam sedih kan? kan? Tapi tak! Aku tak sedih pun, happy lagi ada. AHAHA. Yelah adat pertandingan, ada menag ada kalah. Kalau nak merajuk pun bukan orang nak bagi hadiah kategori kuat merajuk kan? LOL!

Ye gambar atas tu rakit kumpulan kami. Aku tak join diorg dalam rakit, aku tolong design je. Segan nak jadi model Melanau dalam tu. Cukuplah kawan-kawan aku yang ada dalam rakit tu. 

Ni dia model-model untuk rakit kitorang. AHAHAHA. Kalau nak tau tu semua pakaian tradisi orang Melanau.

Pemuzik khas untuk menceriakan suasana rakit :D

Pabila gendang dah di palu, maka berjoget lah diorang. Orang Sarawak kata 'bertandak'. :D

Ini sebenarnya sebahagian dari pertandingan bersempena Pesta Bederun Balingain 2012 yang didakan di pekan kecil Balingian (kampung halaman aku) sekali setiap dua tahun. 'Bederun' bermaksud 'berkumpul' dalam bahasa Melanau Balingian. Sesuai dengan namanya, memang ramailah orang berkumpul! Kebetulan diadakan bermula musim cuti maka ramai yang mengambil kesempatan untuk pulang ke kampung dah enjoy kemeriahan. Ditambah lagi dengan cuaca yang elok (lebih dari elok sebenarnya!), ramai yang duduk tepi sungai dan jeti-jeti nak tengok acara-acara yang diadakan yang banyaknya sukan-sukan air.

Okeh jom tengok rakit-rakit lain!












Kalau korang perasan khemah ni semua dibuat dari benda-benda asli tau, anyaman-anyaman dibuat daripada daun nipah sebab daun tu memang senang nak dapat, tepi sungai banyak. Memang tema dia pun mesti kuatkan unsur-unsur 'Melanau' dalam dia. :D 

Sayangnya buat masa ni pesta ni masih diadakan selang dua tahun atas sebab 'budget'. Harap-harap lepas ni adalah yang sudi nak sponsor pesta ni. Tahun ni pesta ni diadakan hujung minggu lepas, 25-27 Mei 2012. Ketua Menteri Sarawak, Pehin Sri Taib datang untuk upacara penangguhan majlis. Turut hadir YB Dr Muhammad Leo dan YB Fatimah. 

Nanti aku akan post lagi satu pasal acara-acara lain. :P

Ciao!


No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Thank You! Tinggalkan sekali back link ke blog anda kalau ada okeh! :)

Your friends might like this too!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ads